Nederland is een typische tweedehandsmarkt voor auto’s. Elk jaar worden er zo’n twee miljoen verhandeld. Maar de grote lichting elektrische leaseauto’s die nu op de markt komt, stroomt niet automatisch door naar de tweedehandsmarkt. “De stimuleringsmaatregelen zijn te vroeg afgeschaft”, betoogt Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). “Het zou zonde zijn als het opgebouwde positieve sentiment rondom elektrisch rijden hierdoor zou verdampen.”
“De zakelijke markt en de autoleasesector hebben vanaf de ondertekening van het Klimaatakkoord beide hun verantwoordelijkheid genomen om de transitie van fossiel naar elektrisch rijden te bevorderen”, vindt Hemerik. “Ook de overheid heeft veel gedaan om het gebruik van elektrische auto’s (EV’s) aan te sporen. Maar juist nu de tweedehandsmarkt vaart moet krijgen, stopt alle stimulering.” Te vroeg, vindt Hemerik. In Nederland worden jaarlijks gemiddeld 350.000 nieuwe auto’s gekocht en veranderen er jaarlijks twee miljoen occasions van eigenaar. Als die auto’s goedkoper worden, zouden veel consumenten de stap naar elektrisch moeten kunnen maken. Maar dat valt dus behoorlijk tegen. “Even een paar cijfers: bijna 50 procent van alle nieuw bestelde zakelijke leaseauto’s in 2024, is nu elektrisch. De grote bedrijven gaan wel door met hun zero-emissiebeleid; daar zit groei en de intrinsieke wil om voor duurzame mobiliteit te zorgen. Maar bij de kleinere bedrijven en in de particuliere markt is dat nog lang niet zo. Bij private lease is van alle nieuw bestelde auto’s 28,6 procent elektrisch, buiten de lease daalde het naar 24 procent, terwijl dat percentage het jaar ervoor nog 27 procent was.”
Negatieve berichtgeving
Hemerik geeft daar een aantal redenen voor. “Allereerst de kosten. De kleinere compacte benzineauto’s zijn gewoon nog goedkoper. In aanschaf en gebruik. Verder zijn alle stimuleringsmaatregelen – zoals de SEPP-regeling – ingetrokken en wordt de motorrijtuigenbelasting voor deze auto’s heringevoerd en de bijtelling na dit jaar gelijk aan fossiel.” Verder spelen stijgende laadtarieven en de – vaak onterechte – negatieve berichtgeving het imago van de elektrische auto parten, vindt Hemerik. “Media stellen het toenemend brandgevaar of de duurzaamheid van een accu vaak ter discussie. Maar een elektrische auto is echt duurzamer dan een benzineauto. Dat zeg ik niet omdat ik de VNA vertegenwoordig, ook milieuorganisaties als Natuur & Milieu beamen dit.”
Beren op de weg
Met dat imago van de elektrische auto was de eerste jaren niets mis. “Mensen die al elektrisch rijden, zijn heel tevreden. Die positieve ervaringen moeten we beter over het voetlicht brengen. Met feiten en cijfers. Maar daarnaast zijn er ook nog steeds extra stimuleringsregelingen nodig. De markt voor elektrisch rijden blijkt een wat langere aanloop nodig te hebben.” Het gevaar dat Hemerik signaleert, is dat wanneer mensen een ‘nieuwe’ occasion gaan kopen, ze terugvallen op de benzineauto omdat zij te veel beren op de weg zien om voor elektrisch te kiezen. Slechts 6 procent van het Nederlandse personenautopark is volledig elektrisch De tweedehands markt heeft dus echt een zet nodig. Hybride rijden blijkt overigens nog altijd een aantrekkelijke tussenstap te zijn. Die groep is stabiel, 22 procent van alle nieuwe leaseauto’s in 2024, is hybride en moeten we niet vergeten.”
Renate Hemerik
Elektrisch rijden aantrekkelijk houden
“Leasemaatschappijen zijn aanjagers van verduurzaming”, vindt Hemerik. “We richten ons al lang niet meer alleen op personen- en bestelwagens, we zijn mobiliteitsadviseurs en denken ook meer over andere oplossingen zoals fietslease en een duurzame ‘last mile’. We erkennen de regeldruk voor bedrijven, bijvoorbeeld bij het invoeren van zero-emissiezones en de handhaving daarbij. De transitie moet gebeuren in het tempo waarin het kan. De markt moet het aankunnen en de regelgeving ook. We vinden dat elektrisch rijden de aantrekkelijke optie moet zijn. Daarbij zijn alle partijen aan zet. De leasebranche zet ook in op ’occasion lease’, waarmee we tweedehands EV’s een nieuw leven in Nederland bezorgen. We roepen de overheid op om aantrekkelijke regelingen niet te stoppen, zodat ook de consument voor elektrisch gaat of blijft kiezen. Ook het verlengen van het aantal lage bijtelling-maanden zou een gunstige uitwerking hebben op de EV-inzet. Koplopers in elektrisch rijden mogen niet worden gestraft.”