berichten

Mobiliteitsalliantie blikt vooruit

10 december 2024

De tijd van forse overheidsinvesteringen met ‘gratis geld’ is voorbij, en dat gaan we ook merken op het gebied van mobiliteit. Dat was de realistische en enigszins sombere boodschap van econoom en Telegraaf-journalist Martin Visser tijdens de periodieke ledenbijeenkomst op donderdag 28 november, die deze keer online werd georganiseerd.

Tijdens de ledenbijeenkomst van de Mobiliteitsalliantie, belichtte Martin Visser (econoom) de stand van de economie, de politiek en de overheidsfinanciën en de uitdagingen daarvan voor mobiliteit en bereikbaarheid in Nederland.

Creatieve oplossingen vinden

De beperkt groeiende economie met een gemiddeld lagere economische groei in het vooruitzicht en een nieuw soort kabinet, gecombineerd met een minister van Financiën die de schatkist scherp bewaakt, zorgen voor een overheid die fors minder ruimte neemt om te investeren in publieke voorzieningen dan vorige kabinetten. Die profiteerden van extreem lage – soms zelfs negatieve – rente, maar die tijden zijn voorbij.

Visser ziet dat er een pragmatisch kabinet is aangetreden, waarmee je zaken kunt doen. Bovendien heeft het kabinet de ambitie uitgesproken om de bereikbaarheid in Nederland op orde te houden en te verbeteren. Maar dat is niet terug te zien in de begroting. En dat terwijl een groot deel van de opgaven van het kabinet wel een verbinding heeft met mobiliteit of infrastructuur: of het nu gaat om klimaat of woningbouw.

Naast een gebrek aan overheidsgeld, ziet Visser nog twee belangrijke belemmeringen voor mobiliteit en infrastructuur: het ontbreken van een effectieve stikstofaanpak die ruimte moet geven voor het verlenen van (bouw)vergunningen en het gebrek aan vakmensen.

Om toch zaken voor elkaar te krijgen, zijn creatieve oplossingen nodig. En zonder alternatieve dekking gaat het niet lukken om geld los te krijgen. Speel het desnoods via de oppositie, suggereerde Visser. Het kabinet heeft namelijk weliswaar een meerderheid in de Tweede Kamer, maar niet in de Eerste Kamer. Een goed argument dat we daarbij kunnen gebruiken: overheidsuitgaven zijn lang niet altijd investeringen, maar soms ook simpelweg extra uitgaven. Het verbeteren van bereikbaarheid is wél een echte investering.

Directeur Harbers concludeerde: “Ondanks de vele wensen van het kabinet, en de aanknopingspunten die we zien voor het verbeteren van de bereikbaarheid van regio en stad, is er te weinig geld voor begroot. Als Mobiliteitsalliantie zullen we dus nu vooral wijzen op slimme manieren om te benutten wat er al is. Tegelijkertijd weten we ook dat er méér nodig is om de ambities op het gebied van ruimtelijke ordening en mobiliteit waar te maken. Daarom blijven we het belang van mobiliteit voor de samenleving agenderen.”