berichten

Beter spoor en meer treinen in Zuid-Holland  

8 mei 2025

De komende jaren zullen steeds meer mensen met de trein gaan reizen, vooral op routes in de drukst bevolkte gebieden in Nederland. Met het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en het programma MoVe (Mobiliteit en Verstedelijking) wordt hard gewerkt om de regio ook in de toekomst bereikbaar te houden. Zoals tussen Rotterdam en Den Haag. Daar is het spoor geschikt gemaakt om met meer treinen te kunnen rijden.

Alleen al in de zuidelijke Randstad worden tot 2040 170.000 nieuwe woningen gebouwd en ontstaan er 85.000 extra banen. Om de mobiliteit mee te laten groeien met de verstedelijkingsopgave, moet er fors geïnvesteerd worden in de infrastructuur van en rond het spoor.  

Beter spoor: infrastructuur uitgebreid 

Op het traject Den Haag – Rotterdam is ervoor gezorgd dat het spoor de groeiende vraag naar duurzaam vervoer aankan. Zo zijn er tussen de stations Rijswijk en Delft Campus twee extra sporen aangelegd om meer treinen te kunnen laten rijden. Naast vernieuwing van wissels, bovenleidingen en treinbeveiliging zijn ook de stations aangepakt: Delft Campus is het eerste energieneutrale treinstation van Nederland geworden, station Delft is nu twee keer zo groot en op station Schiedam Centrum zijn twee ongebruikte sporen opnieuw in gebruik genomen.
‘Op dit traject kunnen nu 28 treinen per uur rijden. In dit erg dichtbevolkte stuk van Nederland is het openbaar vervoer nu nog sneller en betrouwbaarder en kunnen duizenden reizigers dag in dag uit duurzaam reizen. Daardoor blijft deze regio bereikbaar en aantrekkelijk voor wonen, werken en ondernemen’, aldus John Voppen, CEO van ProRail. 

Betere bereikbaarheid: CitySprinter 

Door de verbeteringen aan het spoortraject kunnen er meer “CitySprinters” en Intercity’s rijden. NS-woordvoerder Arno Leblanc: ‘We zijn erg blij met de uitbreidingen en de verbeteringen. Tussen Dordrecht en Rotterdam reed op werkdagen al iedere tien minuten – zes keer per uur – een Sprinter, sinds december 2024 kan dit ook tussen Rotterdam en Den Haag Centraal. Voorheen was dit vier keer per uur. Onze ambitie is om uiteindelijk iedere vijf minuten, dus twaalf keer per uur, met de CitySprinter te rijden. We onderzoeken de komende tijd wat er nodig is om dit mogelijk te maken. Er zijn nog flinke investeringen nodig in de infrastructuur en er zullen veel woningen nabij stations gebouwd moeten worden.’ 

NS heeft ook de ambitie om de dienstregeling in het weekend aan te passen. ‘In 2026 willen we ook in het weekend het aantal Sprinters tussen Rotterdam en Den Haag Centraal verdubbelen: op zaterdag van twee naar vier per uur. En in 2027 willen we dit ook op zondag gaan doen’, aldus Leblanc.  

Duurzaam reizen

Door hoogfrequent spoorvervoer wordt de reistijd tussen huis en werk korter, en daarmee stijgt ook de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer als duurzaam alternatief voor de auto. Zeker in regio’s waar honderdduizenden nieuwe woningen gepland zijn en er tienduizenden banen bijkomen. Door gebruik te maken van slimme overstapstations – hubs – en betrouwbare treinverbindingen ontstaat een netwerk dat inwoners en forenzen ook in de toekomst optimaal bedient.